السالوادورخودرو های پشتیبانی پیاده نظامخودرو های حفاظت شده

سوسمارهای ضد زره السالوادور

خودرو رزمی ال گروبو

ارتش السالوادور سالهای اخیر درگیر مبارزه با گروه های تروریست مختلف است اما بودجه کافی برای تجهیز یگان های خود به تسلیحات و تجهیزات مدرن در مقدار کافی را ندارد. از این رو مجبور است که خودروها و تسلیحات مختلف را تغییرکاربری دهد تا جوابگوی نیازهای این کشور باشد.یکی از این تغییر کاربری ها پروژه ای به نام سوسمار است که خودروهای این پروژه چند سالیست به خدمت ارتش السالوادور درآمده اند.

پروژه سوسمار تاکنون به سه خودرو vc7a1 ،vc7 و vcta2 ختم شده است که به جز vc7 دو خودرو دیگر در خدمت ارتش این کشور هستند

خودرو رزمی VCTA1

در سال 2004 ارتش السالوادور اعلام کرد نیازدارد که تعدادی خودرو رزمی جدید با قابلیت پشتیبانی از نیروهای پیاده برای جایگزینی با خودروهای قدیمی کشوات به خدمت بگیرد و از این رو کارهای تحقیقاتی در مرکز تعمیرگاهی ارتش  در سال  2005 ترسایی آغاز شد و سپس محصول نهایی نیز در بین سالهای 2007-2011 صورت گرفت و پس از سه سال آزمایش خودرو vcta1 به خدمت ارتش السالوادور درآمد.در مراحل تحقیقاتی پروژه نام خودرو vc7a1 بود که سپس به bcta1 و در نهات vcta1 تغییر نام داده شد.

خودرو رزمی vcta1

در ابتدا ارتش السالوادور این خودرو را با یک شاسی 4×4(دوج ام37) و با نام vc7 ساخت که خودرو مذکور به هیچ عنوان مناسب نبود. شاسی 4×4 به همراه موتور 78 اسب بخاری نمیتوانست وزن سازه و تجهیزات را تحمل کند و به همین دلیل کنار گذاشته شد.

بودجه این پروژه بسیار محدود و کمتر از 75 هزار دلار بود که 25 هزار دلار آن توسط مسئولان مالی ارتش اختلاس شد و از همین رو مهندسین نمیتوانستند اقدام به تهیه شاسی جدید بکنند پس از یک کامیون فورد مدل 809 دارای 6 چرخ در 6 محور به عنوان شاسی خودرو رزمی سوسمار استفاده کردند.بعد ها 4 خودرو فورد از مدلهای دیگر و چند وانت نیسان st-x 550 نیز که همگی 6×6 بودند برای پروژه تهیه شد اما در مجموع کمتر از ده دستگاه خودرو ال گروبو تولید شد خودروهای جدید تر استفاده شده برای این پروژه همگی از قدرت موتور بیشتری نسبت به کاموین ام809 برخوردار بودند و توانایی آفرود بهتری داشتند. هنگامی که 25 هزار دلار از بودجه این پروژه که بصورت اقساطی و و نامنظم پرداخت میشد دزدیده شد پروژه بصورت موقت به حالت تعلیق درآمد

در سوسمار مهندسین موتور خودرو را برای جلوگیری از نابود شدن توسط مهمات با قابلیت نفوذ بالا به پشت کابین راننده و مرکز خودرو منتقل کردند و در پشت موتور نیز اتاقک تیربارچی و کابین حمل نیرو قرار گرفت.در vcta1 هیچ نوع مواد نوظهور و نوینی به کار نرفته است و زره این خودرو به جز شیشه ضد گلوله جلو تماما از ورقه فولاد سخت شده تشکیل شده است. کابین تیربارچی و راننده بطور کامل از یکدیگر جدا بودند و برای اینکه تیربارچی با راننده ارتباط داشته باشند این خودرو به یک سیستم ارتباط داخلی نیز مجهز شد.کابین راننده از طرفین هیچ دری نداشت و برای اینکه راننده به خودرو بتواند وارد و خارج شود یک دریچه بزرگ در بالای سقف کابین نصب شده بود و تیربارچی نیز دزست از جایگاه تیربار وارد و خارج می‌شد. نداشتن درب در طرفین باعث میشد تا تکتیراندازها بتوانند به آسانی خدمه را هنگام خروج از خودرو شکار کنند.

نمای پشتی خودرو رزمی vcta1

ابتدا قرار بود بر روی این خودرو از توپ سه لول 20 میلیمتری m55a2 نیروی زمینی نصب شود اما ارتش همچنان به این توپ ها نیاز داشت و این توپ با سیستم برجک چرخان الکتریکی برجک همخوانی نداشت پس بجای اینکار تصمیم گرفته شد توپ های 20 میلیمتری خودکار hs.404 نیروی هوایی که پیشتر بر روی جنگنده های داسو اورگان نصب بودند استفاده شود و در نهایت دو قبضه توپ 20 میلیمتری از مدل hs.404 مجهز به خشاب های درام 60 تیری استفاده شد.

چرخ های vcta1 هرگز تو پر نبودند و در چرخ های استاندارد تجاری خودروهای مادر خود در آن استفاده شد و به همین دلیل در مقابل مین ها کارایی نداشتند. استفاده از شاسی تجاری باعث میشد که مین ها بتوانند جان خدمه را نیز علیرغم افزودن ورقه های فولادی تهدید کنند.موتور خودروهایی که در پروژه خودرو اول سوسمار استفاده شدند استاندارد صوتی نظامی را نداشتند و میشود از فواصل متوسط حرکت این خودروها را شناسایی کرد.

هیچوقت مشخصات دقیقی از این خودرو اعلام نشد اما به دلیل وزن بالای بدنه که برای موتورهای استفاده شده به هیچوجه مناسب نبود و دیگر مشکلات این خودرو به تعداد بسیار کمی تولید شد و سپس خودرو vcta2 که یک سر و گردن بالاتر بود به استعداد 40 دستگاه وارد خدمت ارتش السالوادور شد

خودرو رزمی VCTA2

در vcta2 سازه خودرو بطور کامل دگرگون شد. مهندسین پروژه موتور را از میانه خودرو دوباره به جلوی خودرو برگرداندند و برای کابین راننده در طرفین در طراحی کردند. اتاقک راننده دارای دو دریچه با پنجره های شیشه ای برای راننده و کمک راننده است که میتواند مقداری رو به بالا باز شود. به علت طراحی جدید بدنه توانایی تحرک  ال گربو به شدت افزایش یافت و به استانداردهای نظامی نزدیک تر شد. جایگاه تیربارچی که در نسخه a1 به جز درب دریجه و خود تیربار هیچ حفاظی نداشت به یک برجک دارای ورقه های فولادی به همراه دو پنجره کوچک شیشه ای در طرفین مجهز شد اما این برجک نیز در حدود 15 سانتیمنتر از حد نیاز کوتاه تر است و تکتیراندازها میتوانند سر تیربارچی را هدف قرار دهند.کوتاهی برجک زمانی بیشتر ایراد خود را نشان میدهد که تیربارچی برای استفاده از تیربار 7.62 متری که در بالای برجک نصب شده است باید بطور کامل نیم تنه خود را از حفاظ برجک بالاتر ببرد و در این زمان حتی با تسلیحات هجومی یا مسلسل دستی نیز میتوان آن را هدف قرار داد.

برجک خودرو رزمی vcta2 مچهز به تیربار کالیبر 50. m2hb و توپ دو لول hs.404

به علت تغییر در ساختار ال گربو توانایی حمل نفرات در این خودرو افزایش یافت و در آن میشود به جز 3 خدمه حداقل 6 سرباز مسلح را به همراه تجهیزات نیز حمل کرد برای اینکه سربازها بتوانند به خودرو وارد شوند یک درب در پشت خودرو نیز تعبیه شد که پیشتر جایگاه لاستیک زاپاس در آن قرار داشت. تجربه استفاده رزمی از vcta1 نشان داد که تنها داشتن دو توپ 20 میلیمتری به هیچ وجه برای درگیری های السالوادور مناسب نیست از این رو این خودرو در نسخه a2 به یک تیربار 7.62 نیز مجهز شد. تاکنون بر روی ال گربو vcta2 دو تیربار ام249 و ام60 نصب شده اند.همچنین در برخی خودروهای vcta2 بجای تیربار 7.62 میلیمتری از تیربار کالیبر 12.7 میلیمتر ام2 استفاده شده است.

خودرو رزمی el garrobo vcta2

مشکل تیوب های توخالی در ال گربو آ2 نیز حفظ شده است و در صورت استفاده از مین توسط دشمن یا شلیک با تسلیحات کالیبر بالا به چرخ ها میتوان به این خودرو آسیب زد.

 

نمای پشتی خودروهای vcta2

نمایش بیشتر

محمدامینوف

راست گوی و راست تیر انداز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا