خودرو پشتیبانی آتشخودرو های پشتیبانی پیاده نظامزرهکوب هاونزوئلا

مایسانتا، بازگشت شکارچی ویتنام

ونزوئلا بخاطر تحریم های پرشمار و مشکلات اقتصادی فراوان توانایی نوسازی گسترده ارتش خود را از دست داده است و به همین منظور ارتش این کشور دست به اقدامات خلاقانه و الگوبرداری از برخی دستاوردهای قدیمی مقرون به صرفه میکند تا بتواند از توانایی محدود خود حداکثر استفاده را ببرد.

در همین راستا ارتش ونزوئلا با الگوبرداری از خودرو پشتیبانی آتش m-50 ارتش آمریکا که در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفته بود از یک خودرو ضد زره و پشتیبان آتش مبتنی بر سلاح 106 میلیمتری بدون لگد m40a1 به نام maisanta YZR یا ejb-200 رونمایی کرده است. این خودرو بر اساس شاسی تانک amx-13 شده است و نامگداری آن به یاد قهرمان ملی ونزوئلایی ها میباشد. ارتش ونزوئلا هم کاربر دو نسخه تانک amx-13v و amx-13m51 و ه مراکت انداز چندگانه lar-160 اسرائیلی مبتنی بر شاسی amx-13 میباشد که مایسانتا از شاسی استفاده شده برای سیستم lar-160 بهره میبرد.در شرایط کنونی ارتش ونزوئلا از خدمت خارج کردن سیستم های راکتی کاری منطقی نمیباشد و تغییر برجک تانک های ای ام ایکس 13 این کشور به استاندارد مایسانتا یا سیستم های راکتی و… اولویت بالاتری دارد زیرا amx-13 حتی در مقابل تانک هایی مانند ام-47 پاتن نیز از ضعف های عملیاتی برخوردار است.احتمالا ارتش ونزوئلا پس از آسیب دیدن یکی از 20 راکت انداز lar-160 خود آن را به چنین خودرویی تغییر داده است تا از هدر رفت شاسی جلوگیری کند.

راکت انداز lar-160 ارتش ونزوئلا

مایسانتا بر خلاف ام-50 از 6 تفنگ در یک ردیف افقی میزبانی میکند که این چیدمان در ام-50 متفاوت بود. تفنگ های استفاده شده در مایسانتا مانند تمام نسخه های ام-40آ1 از تفنگ کالیبر 50. اینچی m8c جهت تعیین محل برخورد استفاده میکند اما 2 دوربین pso-1 نیز بر روی تفنگ های شماره 2 و 5 خودرو نصب است که به نمایشگر درون شاسی متصل میباشد توپچی میتواند با استفاده از این دو دوربین اقدام به نشانه روی کند.

دید دوربین pso-1 نصب شده روی تفنگ 106 میلیمتری خودرو maisanta
دوربین pso-1 روی تفنگ شماره 2 خودرو پشتیبانی آتش مایسانتا

تفنگ m8c یک سلاح موسوم به spotting rifle است که عملکرد بالستیک بسیار مشابهی با تفنگ ام-40 دارد از این رو بر روی سلاح نصب میشود و قبل از شلیک گلوله اصلی با این تفنگ شلیک میشود.محل برخورد گلوله ام8سی تقریبا برابر با جاییست که گلوله تفنگ 106 میلیمتری برخورد خواهد کرد به همین منظور از یک نوع مرمی دودزا در آن استفاده میشود تا محل برخورد معلوم شود.

تفنگ ام8سی منصوب بر روی تفنگ ام-40
نمایشگر رومیزی سامسونگ نصب شده روی خودرو مایسانتا که به دوربین های pso-1 متصل است

ای جی بی 200 برای محافظت از خود به یک تیربار کالیبر 50. M2HB برانینگ مبتنی است که در وسط تفنگ های 106 میلیمتری نصب شده است. تیربار مذکور به داخل خودرو ریموت نشده است و باید یک تیربارچی در پشت برجک قرار بگیرد تا اقدام به اجرای آتش کند. ضعف اصلی مایسانتا در بیرون بودن تیربارچی و لزوم پیاده شدن بارگذار هنگام مسلح سازی مجدد تفنگ های مصنوب بر روی خودرو میباشد که به شدت عملکرد این خودرو را در میدان نبرد تحت تاثیر قرار میدهد.البته تیربارچی نیز از موضع خود میتواند اقدام به پر کردن تفنگ ها بکند اما باید از کنار برجک گلوله ها را دریافت کند که بازهم در تیررس دشمن از طرفین و روبرو قرار میگیرد

بارگذاری مهمات توپ 106 میلیمتری ام40آ1 خودرو مایسانتا
تیربارچی خودرو پشتیبانی آتش maisanta

. همچنین مایسانتا در قسمت جلوی خود به یک خمپاره انداز 81 میلیمتری L-16 بریتانیایی نیز مجهز است. اینکه این خمپاره انداز چگونه از ونزوئلا سردرآورده است معلوم نمیباشد اما احتمال اینکه توسط ما تحویل داده شده باشد وجود دارد. به یاد داشته باشید که مهمات تفنگ های 106 میلیمتری ونزوئلا از ایران خریداری میشود.

نمای جلو خودرو ejb-200 که در آن خمپاره L-16 به وضوح مشخص است

نوع چینش تسلیحات این خودرو و زره ضعیف آن باعث میشود که نتوان مایسانتا را وارد زمین های باز کرد اما میتواند در جنگ شهری با توجه به خصوصیات تفنگ ام-40 مفید واقع شود ولی بطور کلی فلسفه ورود به خدمت چنین جنگ افزاری ارزان بودن مهمات تفنگ 106 نسبت به موشک های ضد زره هدایت شونده میباشد.

نکته ضعف دیگر دیگر maisanta در توانایی محدود حمل مهمات میباشد. با توجه به تغییر فرم برجک مایسانتا به جز گلوله های بارگیری شده در لوله تفنگ های منصوب روی برجک تنها میتواند 12 گلوله بصورت ذخیره حمل کند که این خودرو را به شدت محدود میکند. ظاهرا مایسانتا میتواند زاویه عمودی برجک خود را تغییر دهد که باعث افزایش برد سلاح های 106 میلیمتری میشود.

بطور کلی این کار یک استراتژی منسوخ است بطوری که حتی در ویتنام هم خودروهای ام-50 تنها در پناه ادوات دیگر، نیروهای پیاده و موانع زمینی میتوانستند عرض اندام کنند و یک ویتکونگ آر پی جی به دست کافی بود تا  آن را نابود کند.

نمای عقب خودرو پشتیبانی آتش ejb-200

 

مشخصات:
  • ساخت ونزوئلا
  • وزن 15 تن
  • طول 4.88 متر
  • عرض 2.51 متر
  • ارتفاع 2.35 متر
  • برد جاده ای 400 کیلومتر
  • حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت
  • ضخامت زره 10 الی 30 میلیمتری
  • برد آتش مستقیم 1350 متر
  • تسلیحات
  • 6 قبضه تفنگ بدون لگد 106 میلیمتری M40A1
  • 6 قبضه تفنگ هدایت آتش کالیبر 50. اینچ M8C
  • یک قبضه تیربار کالیبر 50. برانینگ M2HB
  • یک قبضه خمپاره انداز 81 میلیمتری L-16

تماشای ویدیو عملکرد این خودرو در آپارات

نمایش بیشتر

محمدامینوف

راست گوی و راست تیر انداز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا